Siden 1. november er #VærkDinVerden rullet henover Danmark for at sætte skub i samtalen om den kunst, der omgiver os.

Men kan man skabe en kampagne med kunsten som fortegn? Igennem de seneste par uger har vi sat alle sejl til for at sætte massivt fokus på kunsten i vores offentlige rum og inddraget de mennesker, der møder kunsten til daglig på skoler, hospitaler, parker, landsbyer osv.

2. november kom vi godt fra start i Ringe på Fyn, hvor Christian Elovara Dinesens LED-performance og videoværk ved Kunstbænken ved Ringe Sø fandt sted. Mere end 200 af byens borgere var med til at skyde kunstmåneden i gang ved at sende LED-helikoptere op i en storstilet synkron-performance med efterfølgende udendørs fest i den sprøde november-kulde.

I Selde i Nordjylland har kunstnerduoen Jens & Morten engageret landsbyens 360 indbyggere i en samtale om kunst i hele november via deres måneds-lange performative værk, hvor byens kunstværker mixes sammen med byens borgere i nye 3D-skulpturer.Siden da har over 30 arrangementer fundet sted på tværs af landet, og hele måneden kan man via kunstruter i Århus, Ringe og Greve se på sine omgivelser med kunstens briller og opleve helt nye værker af Jacob Tækker, Kristoffer Akselbo og Tanja Nellemann Kruse mens man bliver tatoveret eller spiser sig en burger. Tanja Nellemann Kruse bidrager også til kampagnen med et online-værk; en ”citatmaskine”, hvor man kan skabe sine egne citater om kunsten. Herefter omskaber maskinen dem til små værker, som man kan dele på sociale medier. Her har 130 personer bidraget med citater.

I det hele taget er der godt skub #VærkDinVerden-kampagnen – også på de digitale flader. Kunstnernes videoværker er blevet set på sociale medier mere end 70.000 gange. Og via de sociale medier har kampagnen haft mere end 311.500 eksponeringer med en rækkevidde på mere end 80.000 personer.
Man kan også følge kampagnen, kunstnerne og de personer, der oplever kunstværkerne, der hvor de bor på Kultureftermiddag på P1, der hver onsdag i november sætter fokus på #VærkDinVerden.
I de kommende uger kan man stadig møde kampagnen fysisk på de 6 udvalgte steder i hele landet i form af særarrangementer, filmvisninger, kunstruter og udstillinger.  Kampagnen rundes af med maner på ARoS  Public med ”The Cool Down Party” d.30. nov. kl. 15 – 18. Her kan hele kampagnen på en gang i en 2 timers heftigt komprimeret version med performances, workshops, interventioner, samtaler, videoer, præmieoverrækkelser og LED-fest, sammen med de 8 kunstnere.
Man kan stadig nå at deltage i aktivt i det omfattende kunsteksperiment ved at dele kunstværker med #værkdinverden samt ved at downloade Lars Arrhenius’ piktogram-app og lave sin egen piktogram-film.

Nyheder

OPEN CALL : KUNST, DELTAGELSE & BYRUM

Er du interesseret i byens rum og hvordan det kan formes nedefra med kunst, arkitektur og kultur? Kom med på gratis heldags-bustur til 3 byer under #VærkDinVerden 2021.  Få inspirerende indspark fra unge, kunstnere, arkitekter og kommuner, der arbejder i feltet mellem byrum, kunst og deltagelse. Netværk med branchen, deltag i diskussion med fagfæller. Nyd dejlig mad og drikke på hele turen.   Oplægsholdere: Jeannette Frisk, arkitekt og grundlægger af Arki Lab Aysha Amin, initiativtager til kunst/kultur/arkitektur platformen Andromeda 8220. Christina Juhlin, PH.D fra CBS. Amalie Frederiksen, kurator på #VærkDinVerden og stifter af Another Public.  Oplev og deltag i kunstværker af Molly Haslund, Pelle Brage og Karoline H Larsen. Hvornår: Torsdag d. 27. maj kl. 7.45 til 21.30 Afgang fra København. Turen går til Fredericia, Vejle og Ærøskøbing. Ansøg  om plads på bussen og vær med til at sætte dagsordenen for den næste bølge af kreative byrums-skabere.  Skriv en mail til info@anotherpublic.com og fortæl, hvorfor du gerne vil deltage.  Hvad skal der ske? Vi diskuterer, hvordan vi med kunst, arkitektur og kultur kan bevæge os mod en bedre by. Vi møder kunstnere, arkitekter, kommuner og borgere, der bruger kunst som redskab til at forme byen sammen med borgerne. Og vi oplever tre kunstværker i tre byer,...

Kan man ændre adfærden i en by med nye visuelle spor?

Kan man ændre adfærden i en by med nye visuelle spor? Sammen med unge fra Kolding og Fredericia undersøger vi, hvad der kan ske med adfærden i en by, når man ændrer på den visuelle struktur. REFLECT er et kunstværk af Karoline H Larsen og et eksperiment, der tester, hvordan visuelle statements i byrummet kan kickstarte små bølger af forandring. Kunstværket tager afsæt i kunstner Nils Erik Gjerdeviks værk Væltede Elmaster langs motorvejen mellem Fredericia og Kolding. Karoline H Larsen og de unge genfortolker den glimtvise oplevelse af forundring og fællesskab, man får, når man passerer de væltede elmaster i forbifarten. Hen over et længere forløb laver over 100 billedkunstelever fra Fredericia Gymnasium og Kulturskolen Kolding eksperimenter med reflekstape på murer, pæle og byernes andre lærreder sammen med kunstneren. I de indledende workshop tester de byrummet med tape og grafiske former. De er selv på jagt i byen efter gode steder at sætte spor, og alt fra byens vejskilte til pingvinerne foran Fredericia Rådhus er i spil. Fælles-aktion i maj Til maj slippes værket løs i Kolding og Fredericia, hvor de unge og byens øvrige borgere griber midlertidigt ind i byrummet med flere spor og visuelle udsagn. Ann Køhrsen, der...

Molly mangler et mobilt hjem

Molly mangler et mobilt hjem Hvem kender et rullende hus? Kunstneren Molly Haslund flytter til Vejle i forbindelse med #VÆRKDINVERDEN-kampagnen i maj 2021. Og derfor har hun brug for et mobilt hjem, der kan bevæge sig rundt i byen sammen med hende som en del af kunstværket Alphabet Camp. Det mobile hjem kan være en campingvogn, en minibus eller lignende, bare der er strøm, at den er indregistreret og har plads til Molly og et par besøgende. En møbelleret udgave ville være stor bonus. Det kan være leje, køb eller udlån, den kan være brugt eller ny. Vi vil gerne male den udvendigt, men vi kan også nå langt med folier, plakater og klistermærker. Vi har et budget på omkring 10.000-15.000 kr. Tip os på info@anotherpublic.com eller 40725138. #VÆRKDINVERDEN er en kunstudstilling i kampagneformat, der skaber nye fortællinger om, hvad kunst kan i det offentlige rum sammen med unge. Kampagnen kulminerer 1. – 30. maj 2021 i Fredericia, Kolding, Vejle og Ærøskøbing. Læs mere om kampagnen i 2021 her. Alphabet Camp realiseres i samarbejde med Vejle Kunstmuseum og er støttet af Vejle Kommune. #VÆRKDINVERDEN realiseres af Another Public.

Projektet realiseres af Råderum med støtte
fra Bikubenfonden og Statens Kunstfond

Samarbejdspartnere:

bikuben
stku
faaborg